Co mówią recenzje restauracji – statystyki i wykresy
Czego oczekuje klient i na co narzeka?
To, że klient w krawacie jest mniej awanturujący się wie każdy. Natomiast, czego tak naprawdę chce w restauracji, to już jest wiedza częściowo tajemna. Żeby z tajemnej stała się jawną w ciągu ostatniego miesiąca zebrałem 92 975 internetowych recenzji restauracji z całej Polski. Po ich zebraniu sprawdziłem co wynika z ich treści, a ponadto przejechałem 2000 km i jadłem, jadłem i jadłem… Po tych 2000 km z hakiem, wiem z całą pewnością, że istnieje 4 króli polskiej gastronomii. Jest to schabowy, sznycel z piersi (taki schabowy tylko gorszy), placek po cygańsku/węgiersku/zbójnicku i pierogi. Z kolei recenzje restauracji w swojej treści ujawniają, że:
Polak chce, żeby było smacznie, tanio i dużo. Żeby obsługa nie pracowała za karę, a wystrój i atmosfera była dobra.
Jeżeli narzekamy (poza tym, że nam nie smakowało), to głównie na obsługę. Również na zmianę w jakości jedzenia w stosunku do poprzednich wizyt, ewentualnie oszczędzanie na składnikach. Za spadek jakości często winimy zmianę kucharza lub zmianę właściciela. Taka ciekawostka, recenzenci często piszą, że byli stałymi klientami, że odwiedzali restaurację wiele razy. Tylko z jakiegoś tajemniczego powodu postanowili napisać recenzję nie wtedy kiedy wszystko było dobrze, ale dopiero jak coś się popsuło. To teraz przechodzimy do głównego dania, czyli szczegółów tego na co zwracają uwagę polscy klienci.

Wydaje się, że pierwszą rzeczą jaką należy ocenić w restauracji jest jedzenie. Algorytm, który wykorzystałem w badaniu wybrał najważniejsze i najczęściej występujące frazy i słowa opisujące związane z jedzeniem. Na pierwszym miejscu określamy czy nam smakowało, potem jest cena, wielkość porcji, wystrój i atmosfera, a na końcu obsługa. Jeżeli nie było dużej wpadki to zaczynamy recenzje restauracji od pozytywów, co cieszy.
Spis treści:
Smak potraw
Smak oczywiście jest ważny, jednak sporo recenzentów ogranicza się do ogólnych określeń typu smaczny, tragiczny, może być, dość przeciętne. Mimo tego widać, że zdobywamy coraz więcej wiedzy kulinarnej i potrafimy również udzielić konkretnych informacji zwrotnych. Najczęściej pojawiające się komentarze dotyczą konsystencji, dominującego smaku i chrupkości.

Cena posiłku
Na drugim miejscu ważności uznajemy cenę. Lubimy żeby było tanio, nie bardzo chcemy dużo płacić za wysokiej jakości składniki i codzienną pracę przez 16h. Poza określeniami typu wygórowana, adekwatna, niska itd pojawiają się też kwoty, które umieszczamy w recenzjach, są to raczej niewielkie kwoty, policzyłem średnią i wynosi 26,6 zł.

Duże porcje
Każdy z nas słyszał o dużych porcjach, albo o małych, takich że chłop się nie naje. Niech pierwszy rzuci kamień, kto nie słyszał w swoim życiu o gigantycznym schabowym. I rzeczywiście wiele lokali spełnia tę obietnicę, co prawda kreuje to niezdrowe nawyki żywieniowe, ale tego właśnie klienci chcą. Podczas mojej przejażdżki wielokrotnie widziałem knajpy gdzie już przystawka wystarczyłaby na cały dzień dla pracującego na budowie młodego dzika. Jak się rozejrzałem to raczej widziałem ludzi wyznających zasadę zachowania energii (na później). Ludzi, którzy już wkrótce będą mieli problem z samodzielnym zawiązaniem sznurówek. Duże porcje szczególnie popularne są w restauracjach przypominających góralskie gospody, nie ważne czy są nad morzem, przy S1 czy na Suwalszczyźnie.

Atmosfera i wygląd
Panująca atmosfera i wygląd jest prawie tak samo ważny jak smak, zresztą w restauracjach nagrodzonych gwiazdką michelina jest podobnie (zobacz statystyki gwiazdek Michelina). Wygląd opisujemy dość oszczędnie – albo nam się podoba albo nie, czasem dorzucimy coś o stylu i klimacie. Trochę bardziej wylewni jesteśmy jeżeli chodzi o atmosferę, która jakby nie patrzeć ściśle wiąże się z wystrojem. W restauracji powinno być luźno, atmosfera swobodna, muzyka wydaje się być kluczowa – nie może być za głośna, tak żeby można było swobodnie rozmawiać.

Jaka powinna być obsługa
Obsługa w restauracji jest kluczowa, niekompetentna jest jednym z najczęstszych zarzutów. Lubimy kiedy obsługa jest uprzejma, uśmiechnięta, kompetentna, zainteresowana klientem i miła.

Z kolei do największych grzechów obsługi należy nachalność, arogancję, brak uprzejmości, jakby pracowała za karę, czy robi łaskę. Taka myśl przychodzi do głowy, że teraz nie ma za bardzo zawodowych kelnerów tak jak w Zaklętych Rewirach. Kelnerów, którzy zajmowali się obsługą przez całe swoje zawodowe życie. Obecnie, są to przeważnie pracownicy sezonowi, najczęściej studenci, którym nie zawsze zaprezentowano i pozwolono spróbować dań które mają proponować, którzy tę pracę traktują jako etap przejściowy.

Recenzje restauracji – podsumowanie
Niewątpliwie duża ilość pozytywnych recenzji pomaga restauracji, szczególnie w zwabieniu klientów, którzy nie znają miasta lub są niezdecydowani. Trzeba jednak pamiętać, że duża ilość pozytywnych recenzji nie jest wcale gwarantem, że wizyta w restauracji będzie przyjemna. Podczas mojej wycieczki byłem w paru restauracjach z setkami pozytywnych opinii, czasami rekomendowanymi przez kulinarnych celebrytów. Mimo tego, miałem wrażenie, że ci wszyscy ludzie jedli w innym lokalu niż ja. A może było tak z drogim winem – jeżeli zapłaciliśmy dużo, rekomenduje je sławna osoba, to trochę wstyd się przyznać , że nie smakowało.
Tak czy inaczej, życzę wszystkim gościom restauracji pozytywnych doświadczeń smakowych i miło spędzonego czasu, a restauratorom, kucharzom i obsłudze sali żeby z dumą i przyjemnością dostarczali tych przyjemnych wrażeń.